Hybride werken? Wat willen je medewerkers?

Hybride werken? Wat willen je medewerkers?

Na een periode van voornamelijk thuiswerken, mogen we sinds 15 februari eindelijk weer naar kantoor, al is het advies om dat maximaal de helft van de werktijd te doen. Hybride werken dus. Maar hoe doe je dat en wat willen je werknemers eigenlijk?

Flexibiliteit

Was thuiswerken tot een jaar of twee geleden voor veel organisaties nog een uitzondering, inmiddels hebben we massaal ook de voordelen ontdekt. Ik heb het persoonlijk als heel prettig ervaren, eerlijk gezegd. Met drie kinderen zorgt het ook weleens voor stress, maar over het algemeen ben ik juist erg blij met de flexibiliteit die het thuiswerken biedt. Uit onderzoek blijkt dat iets meer dan drie kwart van de mensen vooral het uitsparen van reistijd een groot voordeel vindt van thuiswerken. Een ruime helft vindt het prettig dat thuiswerken het makkelijk maakt tussen het werk door even een huishoudelijk klusje te doen. Of een Ommetje te maken of de kinderen van de opvang te halen, natuurlijk.

Praatje bij het koffieapparaat

Toch is het ook weer fijn om naar kantoor te mogen. Maar liefst 77 procent van de mensen heeft de afgelopen jaren het spontane contact met collega’s gemist. Natuurlijk zijn daar oplossingen voor, getuige het alternatieve kantoor dat collega's Tjibbe Chris Kuipers en Anne van der Ploeg hebben gecreëerd bij Anne thuis. Maar over het algemeen is het ongedwongen praatje bij het koffieapparaat op kantoor weer een welkome afwisseling na maanden aan de keukentafel.

Blij met de keuze

Kortom, zowel thuiswerken als op kantoor werken heeft voor- en nadelen, maar het feit dat we weer de keuze hebben, daar zijn we volgens mij wel onverdeeld blij mee. Maar hoe ga je als werkgever zorgen dat je dat allemaal goed regelt? Als werkgever moet je je mensen een goede en veilige werkplek bieden, ook als die thuis is. Aan de OR de schone taak om toe te zien op naleving van de arbo-regelgeving.

Behoeften in kaart brengen

Als werkgever is het belangrijk om nu – als je dat nog niet gedaan hebt – in kaart te brengen waar je mensen behoefte aan hebben. Hoe doe je dat? Je kunt een enquête houden of een medewerkerstevredenheidsonderzoek doen, maar je kunt natuurlijk ook je stemapplicatie inzetten. Heb je eenmaal voor je verplichte statutaire verkiezingen voor zo’n digitale oplossing gekozen, waarom zou je die dan niet inzetten voor andere peilingen? Zo betrek je je organisatie  bij de keuzes die je maakt.

Nieuwsgierig?

Wil je meer informatie over Progress Verkiezingen of ben je benieuwd of we iets voor jouw verkiezing kunnen betekenen? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee!


;